Thursday, October 25, 2007

Penemuan Kajian...

Hasil daripada maklum balas yang diterima daripada responden melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 30 orang, kesemuanya bersetuju dengan tindakan tindakan kerajaan negeri mendalamkan Sungai Johor untuk mengatasi masalah banjir. Hal ini kerana kedalaman sungai dapat menjamin pengaliran air yang baik terutamanya apabila hujan lebat. Aliran air yang baik ini penting untuk mengelakkan limpahan air atau banjir ke kawasan sekitar. Menurut data sekunder yang kami perolehi daripada penolong pegawai Daerah Kota Tinggi, Tuan Haji Zainuddin, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM70 juta untuk kerja-kerja mendalamkan Sungai Johor sepanjang 16km.

Secara keseluruhannya, majoriti responden yang kami temui berpendapat bahawa proses pemulihan banjir di bandar Kota Tinggi sangat memuaskan dan progresif. Hail ini dapat dibuktikan kerana kesemua kemudahan infrastruktur dan perkhidmatan untuk orang ramai telah diselenggara dengan sempurna. Malahan kami sendiri berpendapat seolah-olah Bandar Kota Tinggi tidak pernah dilanda banjir. Keadaan ini dapat dilihat dengan jelas terutamanya dalam aspek pentadbiran dan ekonomi. Terdapat banyak projek-projek yang telah dirancang dan akan dilaksanakan oleh karajaan negeri negeri untuk membangunkan lagi bandar Kota Tinggi. Antaranya ialah menaik taraf jalan, system perparitan, gerai-gerai, dewan, dataran Kota dan pasar. Melihat kepada aspek ekonomi pula, premis perniagaan seperti kedai, gerai dan pasaraya menjalankan operasi mereka seperti sedia kala. Malah terdapat juga sebuah pasaraya baru yang dibina di bandar ini iaitu pasaraya “Family Mart”.

Selain daripada pendapat dan pandangan, kami juga telah meminta cadangan-cadangan daripada pengunjung bandar Kota Tinggi tentang bagaimana untuk meningkatkan lagi imej bandar ini. Antara cadangan-cadangan yang telah dikemukakan oleh responden ialah memperbesar dan melebarkan jalan raya untuk melancarkan lagi perjalanan. Mereka juga meminta agar memperbanyakkan lagi tempat-tempat letak kereta untuk kemudahan pengunjung-pengunjung bukan sahaja yang datang dari luar Kota Tinggi tetapi juga pengunjung dari bandar ini senndiri. Selain itu, majlis perbandaran perlu menambah lagi kemudahan-kemudahan seperti hotel dan menaiktaraf hotel-hotel yang sedia ada. Dengan adanya hotel-hotel yang bertaraf antarabangsa pengunjung dari luar negara akan tertarik untuk datang ke Kota Tinggi. Tempat-tempat pelancongan yang ada juga hendaklah dipromosikan lagi dengan lebih luas agar orang ramai tahu tentang keistimewaannya. Malah pengunjung juga mahu Bandar Kota Tinggi dimajukan lagi dengan membangunkan semula Bandar Kota Tinggi lama dan baik pulih kedai-kedai yang sedia ada untuk merancakkan lagi proses pembangunan ekonomi di Daerah Kota Tinggi pada masa akan datang.

No comments: