Thursday, October 25, 2007

Analisis Data Hasil Kajian...

Isu yang dipilih oleh kumpulan kami bagi kajian lapangan ini ialah adakah imej Kota Tinggi musnah selepas banjir dan untuk menjawab persoalan ini kami mejadikan persepsi pengunjung sebagai ukuran sama ada banjir yang berlaku telah menjejaskan imej bandar. Kajian ini telah dijalankan di sekitar bandar Kota Tinggi. Seramai 30 orang responden telah disoal selidik yang terdiri daripada 15 orang lelaki dan 15 orang wanita. Majoriti responden adalah beragama Islam dan berbangsa Melayu iaitu sebanyak 93.3 %, manalala selebihnya adalah beragama Hindu dan berbangsa India iaitu 6.7%. Dapatan kajian menunjukkan imej Kota Tinggi tidak musnah walaupun fenomena banjir yang berlaku disifatkan sebagai yang terburuk di negeri Johor. Malahan masalah-masalah yang timbul disebabkan banjir seperti longkang tersumbat, jalan raya yang rosak dan sistem komunikasi telah pulih dan diselenggarakan sepenuhnya dengan baik. Kami telah mengkategorikan pembangunan kepada lima bahagian iaitu jaringan komunikasi, premis perniagaan, infrastruktur sosial, perkhidmatan dan pusat pelancongan untuk melihat proses pembangunannya selepas banjir.

Kategori yang pertama ialah jaringan komunikasi yang terdiri daripada jalan raya, lebuh raya, telefon dan pengangkutan awam seperti teksi dan bas. Hasil daripada kajian yang telah dilakukan, kami dapati bahawa seramai lapan orang (26.7%) mengatakan proses pemulihan bagi jalan raya sangat memuaskan. Manakala, selebihnya mengatakan memuaskan iaitu seramai 22 orang (73.3%). Bagi lebuh raya, 12 orang (40%) mengatakan sangat memuaskan dan 18 orang (60%) mengatakan memuaskan dengan jaringan lebuh raya yang ada. Telefon pula seramai empat orang (13.3%) berpendapat sangat memuaskan, 17 orang (56.7%) memuaskan dan Sembilan orang (30%) tidak pasti. Pengangkutan seperti teksi dan bas awam memperolehi peratusan sebanyak 20% (6 orang) yang mengatakan sangat memuaskan dan 80% (24 orang) mengatakan memuaskan.

Kategori yang kedua ialah premis perniagaan yang terdiri daripada kedai, gerai, plaza dan lain-lain. Bagi kedai seramai 15 orang responden (50%) mengatakan kedai yang ada di bandar ini sangat memuaskan manakala 15 orang lagi (50%) mengatakan memuaskan. Premis perniagaan seperti gerai pula mencatatkan seramai 17 responden (56.7%) sangat memuaskan manakala 13 responden lagi (43.3%) memuaskan. Seramai 13 orang (43.3%) berpendapat sangat memuaskan dan 17 orang lagi (56.7%) memuaskan untuk plaza. Lain-lain mencatatkan 14 orang (46.7%) mengatakan sangat memuaskan dan selebihnya 16 orang (53.3%) mengatakan memuaskan.

Bagi kategori yang ketiga pula ialah infrastruktur sosial iaitu tandas awam, telefon awam, stesen bas, taman permainan, tempat-tempat ibadat dan dewan orang ramai. Tandas awam sebanyak 15 orang responden (50%) berpendapat kemudahan yang ditawarkan sangat memuaskan, manakala 10 orang (33.3%) memuaskan dan selebihnya lima orang (16.7%) berpendapat tidak pasti. Telefon awam kami memperolehi seramai lima orang (16.7%) mengatakan sangat memuaskan, 15 orang (50%) memuaskan dan 10 orang (33.3%) tidak pasti. Infrastruktur sosial seperti taman permainan mencatatkan 17 orang responden (56.7%) mengatakan taman-taman permainan yang ada di bandar ini sangat memuaskan, lapan orang (26.7%) mangatakan memuaskan dan lima orang (16.7%) tidak pasti. Seramai 20 orang (66.7%) berpendapat tempat-tempat ibadat yang terdapat di Kota Tinggi sangat memuaskan dan selebihnya, 10 orang ( 33.3%) berpendapat memuaskan. Dewan orang ramai mencatatkan seorang sahaja responden (3.3%) mengatakan sangat memuaskan, lima orang (16.7%) memuaskan dan 24 orang responden (80%) mengatakan tidak pasti.

Kategori keempat ialah perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan di bandar Kota Tinggi seperti bank, badan-badan kerajaan, sekolah/asrama, pusat pengajian/tuisyen, klinik swasta dan hospital. Bagi bank kami memperolehi seramai 15 orang responden (50%) berpendapat perkhidmatan bank sangat memuaskan, manakala yang selebihnya seramai 15 orang juga (50%) berpendapat memuaskan. Perkhidmatan badan-badan kerajaan, sebanyak 20 orang (66.7%) mengatakan sangat memuaskan dengan perkhidmatan yang ditawarkan dan 10 orang (33.3%) pula mengatakan hanya memuaskan. Sekolah/asrama mencatatkan seramai 28 orang responden (93.3%) bersetuju sangat memuaskan dan hanya dua orang (6.7%) mengatakan memuaskan. Pusat pengajian/tuisyen pula sebanyak 50% (15 orang) berpendapat perkhidmatan yang ada sangat memuaskan, 16.7% (5 orang) memuaskan dan 10 orang (33.3%) tidak pasti. Klinik swasta dan hospital pula masing-masing mencatatkan seramai 20 orang (66.7%) sangat memuaskan dan 10 orang (33.3%) memuaskan untuk klinik swasta, manakala hospital, 15 orang responden (50%) mengatakan sangat memuaskan dan selebihnya juga 15 orang (50%) memuaskan.

Kategori terakhir iaitu yang kelima ialah pusat pelancongan yang terdiri daripada hotel dan pusat beli-belah. Bagi kategori ini kami memperolehi respon yang kurang memberangsangkan daripada pengunjung di mana majoriti daripada mereka mengatakan hotel-hotel yang ada tidak menepati citarasa mereka. Seramai 15 orang responden (50%) mengatakan tidak pasti, 10 orang (33.3%) tidak memuaskan dan lima orang (16.7%) sangat tidak memuaskan untuk hotel. Bagi pusat beli-belah pula sebanyak 50% (15 oramg) berpendapat pusat beli-belah yang ada di bandar Kota Tinggi sangat memuaskan dan 15 orang lagi (50%) mengatakan memuaskan.
1. Jaringan Komunikasi

No comments: